Czy z e-podpisem dojeżdża pan do klienta? Czy e-podpis mogę wyrobić u siebie w biurze? Pytania, które często padają w rozmowie telefonicznej w sprawie zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Odpowiedź jest zwykle taka sama: Oczywiście, na życzenie klientów mogę spotkać się w dowolnym, wskazanym miejscu – zwykle biurze, rzadziej mieszkaniu prywatnym – i wystawić podpis elektroniczny. Rozwiązanie systemowe CenCert daje taką możliwość.
Wcześniej na podstawie przekazanych danych: imion, nazwiska i adresu mailowego przygotowuję Wniosek o wystawienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Co prawda w podpisie znajduje się także PESEL właściciela, ale doświadczenie wskazuje, że klienci chronią te informacje i dlatego numer uzupełniam w czasie spotkania. Procedura przebiega dokładnie jak w moim biurze. Przedstawiam się, okazując swój dowód osobisty, weryfikuję dane z wniosku z dowodem osobistym klienta (koniecznie w tradycyjnej wersji plastikowej, a nie wirtualnej w smartfonie), paszportem lub kartą stałego pobytu. Omawiam zapisy w dokumentach i po podpisaniu dwóch egzemplarzy (jeden pozostaje u klienta, drugi przekazuję do CenCert) potwierdzam operację w systemie komputerowym. Czas – 12 do 15 minut.
Tu w zasadzie moja rola się kończy, jednak bardzo często – na życzenie klientów, ale z mojej inicjatywy – pomagam aktywować podpis i przeprowadzam krótki instruktaż z obsługi oprogramowania. Jest to usługa dodatkowa, nie wpływa ona jednak na koszt całości.
Jaka jest cena obsługi we wskazanym przez klienta miejscu? Zgodnie z cennikiem to 90 zł netto (110,70 zł brutto). Usługa ta jest oczywiście ujęta na fakturze. Czasami słyszę: dojazd 90 zł, to dużo. Zwykle w swojej odpowiedzi staram się uzmysłowić rozmówcy, że to jest wartość nie mojej, ale jego pracy. Dla wielu osób, bez względu na wykonywany zawód, wyjście z biura lub poświęcenie wolnego czasu to koszt wielokrotnie wyższy niż 90 zł. Tym bardziej, że jest to cena za spotkanie i nie ma znaczenia, ile podpisów zostanie wystawionych, jeden, dwa czy siedem. Wygoda? Oczywiście, ale także oszczędność. Znacząca.
Jakie odległości jestem gotów pokonać, aby wykonać zamówienie? Kiedyś jechałem do Berlina, ale tu koszt obsługi ustalaliśmy indywidualnie. Zawsze w cenie standardowej jestem gotów do obsługi w granicach Warszawy i elastycznie rozumianych okolic. Jeśli klienci zamawiają więcej podpisów w dalszej odległości, oczywiście też.